Uczniowie klasy V realizowali na lekcjach wychowawczych ogólnopolską kampanię społeczną „Bądź Kumplem, nie dokuczaj”. Patronat honorowy nad tegoroczną edycją objęli: Mikołaj Pawlak – Rzecznik Praw Dziecka oraz Ministerstwo Cyfryzacji. Działanie skupiło wokół siebie wiele znanych osobistości, którzy są jej ambasadorami np. Robert Lewandowski, Kuba Błaszczykowski, Wojciech Szczęsny, Grzegorz Krychowiak, Marcin Gortat. Kampania powstała w celu zwiększenia świadomości społeczeństwa na temat dokuczania wśród dzieci.
W trakcie cyklu zajęć piątoklasiści zapoznali się z materiałami edukacyjnymi umieszczonymi na stronie głównej kampanii. Dowiedzieli się czym jest dokuczanie, jak reagować gdy doświadczamy lub jesteśmy jego świadkami. Poznali ambasadorów kampanii, oglądnęli filmy prezentujące wywiady. Zapoznali się z Kodeksem Kumpla, a następnie stworzyli swój własny. Ponadto podczas zajęć uczestniczyli w zabawie „Podróż w nieznane”, podczas której wspólnie próbowali przeżyć na bezludnej wyspie. Dysponowali tylko jedną walizką, do której każdy uczestnik włożył karteczkę z zapisanymi trzema swoimi pozytywnymi cechami. Na wyspie mogli liczyć tylko na siebie, mogli wykorzystywać swoje możliwości. Zabawa sprawiła uczniom wiele satysfakcji, poznali się z innej strony. Docenili jak silnym są zespołem i że warto trzymać się razem. Podczas kolejnych zajęć wspólnie obchodzili Dzień Życzliwości, wyjaśniali jak rozumieją ten termin, jak można innym okazać życzliwość. Następnie każdy wykonał wesołą emotkę, którymi ozdobiliśmy drzwi wejściowe do naszej sali. Do kolejnych zajęć inspiracją stał się film – piosenka umieszczona na stronie kampanii. Po zapoznaniu się z utworem i omówieniu jego treści, przesłania uczniowie skupili się na jej jednym fragmencie. I tak dalsza część zajęć opierała się na cytacie: „Na niebie nie ma dwóch identycznych gwiazd”, a w trakcie realizacji powstała klasowa mapa nieba – gdzie każdy uczeń tworzył swoją indywidualną gwiazdę, prezentującą jego zamiłowania, talenty, cechy. Było to kolejne wspólne działanie ilustrujące jak bardzo różnimy się od siebie i jak wiele rzeczy jeszcze o sobie nie wiemy. Podsumowując podczas realizacji kampanii piątoklasiści lepiej się poznali jako zespół klasowy. Nauczyli się odpowiednio reagować na sytuacje, w których ktoś komuś dokucza. Ponadto pomogła ona we wzmacnianiu postaw koleżeńskich, które znacząco mogą wpłynąć na ograniczenie problemu dokuczania i innych konfliktów klasowych.
Wychowawca klasy V
Katarzyna Nogieć