Dnia 10 października 2018 roku w oddziale przedszkolnym w Szkole Podstawowej im. Św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie odbyło się uroczyste uruchomienie oczyszczacza powietrza, który najmłodsi członkowie szkoły otrzymali od Pana Jacka Krupy – Marszałka Województwa Małopolskiego w ramach projektu zintegrowanego LIFE pn. „Wdrażanie programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze” współfinansowanego ze środków programu LIFE Unii Europejskiej. Urządzenie to ma na celu niwelowanie zanieczyszczonego powietrza w sali.
Wychowankowie oddziału przedszkolnego od kilku dni z niecierpliwością czekali na to ważne wydarzenie. W tym wyjątkowym dniu każde z dzieci ubrane było na niebiesko, strój w tym kolorze miał symbolizować czyste powietrze. Uroczystość uświetniła obecność Dyrektora Prowadzącego Pana Michała Znamirowskiego oraz nauczycielki języka polskiego, Pani Katarzyny Nogieć. Zaproszeni goście zawitali punktualnie o godzinie dziewiątej do sali przedszkolaków. Po przywitaniu się gości z dziećmi Pan Dyrektor bardzo uroczyście odczytał na głos list Marszałka zaadresowany do dzieci oraz przeprowadził z najmłodszymi rozmowę związaną z tematem uroczystości. Po krótkim wstępie nastąpił najważniejszy moment wydarzenia, Pan Dyrektor wspólnie z przedszkolakami uruchomił oczyszczacz powietrza wciskając przycisk „START".
Aby najmłodsi lepiej zapamiętali to wydarzenie, wychowawczyni przeprowadziła z nimi zajęcia dydaktyczne dotyczące powietrza oraz jego znaczenia w życiu ludzi i całej przyrody. Zajęcia obejmowały rozmowę związaną z koniecznością dbania o powietrze, ćwiczenia oddechowe, zabawę z użyciem balonów oraz eksperyment ze świeczką. Po zakończonych zajęciach dydaktycznych przedszkolaki w grupach pięcioosobowych wykonały plakaty pt. „Miejsca, w których jest czyste powietrze”, a następnie każda z grup zaprezentowała swoje prace przed klasą oraz panią wychowawczynią. Pięknie wykonane plakaty zostały zawieszone w sali aby mogły przypominać dzieciom o tym jak powietrze jest ważne dla ludzi i przyrody, a także o ważnym wydarzeniu, w którym uczestniczyli. Na zakończenie zajęć wykonano pamiątkowe zdjęcie.
Joanna Stolarska
Wyjątkowa aura, jaka panuje na zewnątrz, zachęca wszystkich do wspólnych zabaw na świeżym powietrzu i przypomina o zbliżających się wakacjach. Dzieci chętnie biorą udział w zajęciach i zabawach, marząc o odpoczynku, o wakacyjnych wyprawach i podróżach. Wykonujemy prace plastyczne i rozmawiamy o przyjemnościach, które czekają na nas podczas letnich, upalnych wakacyjnych dni. Zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo i zdrowie podczas zabaw na placu przedszkolnym a także pobytu nad morzem, jeziorem, czy w górach. Mimo, że w szkole świetnie się razem czujemy, oczekujemy na chwilę odpoczynku i odliczamy dni do wakacji:)
I.C.
W dniach od 21 do 25 maja, w ramach obchodów 100 Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości, dzieci z oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej w Poskwitowie, odwiedził niezwykły gość – Kogutek Gutek. Głównym celem wizyty Kogutka Gutka było zaszczepienie wśród najmłodszych dzieci miłości do swojej Ojczyzny, zapoznanie z historią naszego kraju, poprzez codzienne czytanie patriotycznych książek i legend z nim związanych.
W poniedziałkowy poranek dzieci z niecierpliwością czekały na przybycie Kogutka Gutka. Zaraz po śniadaniu, przyjechał On do naszej grupy i wspólnie rozpoczęliśmy całotygodniową wspólną przygodę. Nasz bohater pod swoimi skrzydłami przyniósł ze sobą książeczki z serii ,,Klub Małego Patrioty”, dzięki którym już pierwszego dnia dzieci przypomniały sobie polskie symbole narodowe: wygląd flagi, godła i hymn narodowy, który wspólnie z Kogutkiem Gutkiem dumnie śpiewały. Przedszkolaki dowiedziały się również o polskich wynalazcach, odkrywcach, polskich samolotach, satelitach, statkach i samochodach. Każdy kolejny dzień był okazją do zapoznania dzieci z historią i legendami naszej Małej Ojczyzny – Iwanowic, a także najbliższych okolic- Ojcowa i Krakowa. Nie zabrakło również informacji oraz legend i podań związanych ze stolicą Polski – Warszawą. Kogutek Gutek dużo czytał i opowiadał o historii, kulturze, tradycjach i legendach naszego kraju.
Dzieci od pierwszego dnia bardzo polubiły Kogutka Gutka, który już w pierwszym momencie stał się częścią naszej grupy. Zajmował on szczególne miejsce w sali, uczestniczył w zajęciach, spacerach i zabawach na świeżym powietrzu. Podczas wizyty naszego przyjaciela, zerówkowicze przygotowywali się do występu z okazji święta Dnia Mamy i Taty. Obecność Kogutka stała się pełną mobilizacją do tego, aby na próbach i głównym występie wypaść jak najlepiej. Kogutek bacznie obserwował poczynania swoich kochanych przedszkolaków i zapewne był z nich bardzo dumny.
W piątkowe popołudnie z żalem żegnaliśmy naszego sympatycznego gościa, mając nadzieję, że jeszcze się spotkamy. Na pamiątkę każdy przedszkolak otrzymał od Kogutka Gutka pamiątkową książeczkę, która będzie przypominać dzieciom nie tylko o jego wizycie, ale przede wszystkim o tym, że są patriotami i dumnymi Polakami.
I.C.
W ramach szkolnego projektu Obchodów 100 Rocznicy Odzyskania Przez Polskę Niepodległości najmłodsze dzieci z naszej szkoły wykonały piękne prace plastyczne pod hasłem "Pocztówka z Polski". Wstępem do prac bylo zapoznanie dzieci z zabytkami Polski oraz miejscami, ktore są wizytoką naszego kraju. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem przystąpiły do pracy, bowiem wiedziały, że efekty będzie można podziwiać na szkolnej wystawce. Zatem zapraszamy do oglądania:)
I.Ch.
W ostatnim czasie obserwujemy, że wszystko wokół nas budzi się do życia. Mamy piekną pogodę, dużo czasu spędzamy na świeżym powietrzu dostrzegając zmiany zachodzące w przyrodzie. Wokół nas pieknie kwitną krzewy i drzewa owocowe. Także zwierzęta wyłaniają się ze swoich zimowych kryjówek, słychać piękny spiew ptaków, widać dużo młodych zwierząt. Na wsi praca wre, rolnicy uprawiają pola, sieją zboża, sadzą ziemniaki, a gospodynie porządkują przydomowe ogródki i sieją warzywniaki. Zapowiada się piękna wiosna:)
I.Ch.
Dzieci z oddziału przedszkolnego są znakomitymi obserwatorami. Potrafią dostrzec pierwsze oznaki wiosny, które zwiastują jej nadejście. Wokół nas zrobiło się bardzo radośnie i słonecznie, dni są coraz dłuższe, rano budzi nas śpiew ptaków. Wychodziliśmy do ogródków szkolnych w poszukiwaniu pierwszych kwiatów, przebiśniegów i krokusów. W sali w kąciku przyrodniczym założyliśmy hodowlę rzeżuchy, szczypiorku i fasoli. Znalazły się w nim również bazie kotki przyniesione przez Julkę. Wprowadziliśmy również kalendarz pogody, w którym każdego dnia zaznaczamy aktualny jej stan. W ten radosny sposób chcemy wkroczyć w nową porę roku i obserwować jak wszystko budzi się do życia.
I.Ch.
Jednym z naszych świąt klasowych jest Dzień Dziewczynek. Obchodziliśmy go tradycyjnie jak wszystkie panie 8 marca. Dzięki pomocy naszych kochanych mam udało nam się pięknie przeżyć ten dzień. To one zadbały o cudowne prezenty oraz słodkości na nasz stół. Bardzo dziękujemy za pomoc, trud i poświęcony czas. Chłopcy zaśpiewali głośne sto lat, złożyli życzenia oraz wręczyli prześliczne prezenty. Dziewczynki były zachwycone z otrzymanych upominków i w ramach wdzięczności zaprosiły chłopców do stołu na słodki poczęstunek. Myślę, że święto możemy zaliczyć do udanych. Wszyscy byli zadowoleni i uśmiechnięci. Przyczyniło się to zapewne do wzajemnej integracji grupy, kultywowania tradycji, wdrażania do szanowania siebie nawzajem oraz okazywania sobie empatii.
I.Ch.
Na kilka dni przed szkolnym balem karnawałowym w oddziale przedszkolnym trwały przygotowania. Dzieci zapoznały się z tańcami karnawałowymi oraz strojami jakie w tym okresie zakładamy. Dzieliły się własnymi doświadczeniami oraz zdradzały za kogo przebiorą się na bal. Wielką frajdą dla dzieci było nadmuchiwanie balonów oraz różne zabawy do których je wykorzystywaliśmy a później przystroiliśmy salę. Nauczyliśmy się wspólnie śpiewać przedszkolnej samby i w jej rytmie tańczyliśmy. Nieodzownym elementem karnawału sa oczywiście maski. Przedszkolaki też je miały i to bardzo oryginalne bo zrobione i ozdobione samodzielnie. To wszysto sprawiło, że nasz przedszkolny bal był wspaniały.
I.Ch.
Z radością przygotowujemy się do święta babci i dziadka. Oprócz licznych wierszy, inscenizacji i piosenek, które nieustannie ćwiczymy, mamy również czas aby swobodnie porozmawiać na temat swoich najbliższych. Każdy podzielił się z kolegami informacjami jak mają na imię dziadkowie, gdzie mieszkają i czym się zajmują. A ich wyglądy przedstawili na samodzielnie i niewzykle dokładnie wykonanych portretach. Mam nadzieję, że każda babcia i każdy dziadek bez problemu siebie na nich rozpozna:)
I.Ch.
Pomagamy głodnym ptakom przetrwać zimę. Część ptaków odleciała na ten czas do ciepłych krajów, ale są takie, które ten trudny czas muszą przetrwać i przezimować w Polsce. Dzieci wiedzą, że są to sikorki, gile, wróbelki, zięby i jemiołuszki. A pożywienia zimą niewiele, szczególnie gdy mróz mocno trzyma, śnieg i zawierucha wokoło. Dlatego pamiętamy zimą o ptakach, by nie były głodne. Z radością wychodzimy na zewnątrz aby zawiesić słoninkę, dosypać ziaren i okruszków chleba do karmników znajdujących się w ogrodzie szkolnym. Ptaki napewno podziękują nam pięknym śpiewem, pomachają skrzydełkami, przycupną na parapecie. Miło jest patrzeć na ptasią stołówkę.
I.Ch.