1. Czas realizacji

Szkolne Obchody Roku Janusza Korczaka realizowane były w Publicznym Gimnazjum w Poskwitowie w okresie od stycznia do listopada 2012r. wg opracowanego przez koordynatora i zatwierdzonego przez dyrektora szkoły Planu Szkolnych Obchodów Roku Janusza Korczaka.

 

2. Cele Szkolnych Obchodów Roku Janusza Korczaka

Główne cele Szkolnych Obchodów Roku Janusza Korczaka zostały zrealizowane.

Należały do nich m.in.:

1)      przybliżenie sylwetki, twórczości oraz poglądów Janusza Korczaka

2)      zdobycie większej samowiedzy wśród gimnazjalistów dotyczącej praw dziecka

3)      podejmowanie różnorodnych działań inspirowanych sylwetką, twórczością oraz poglądami pedagogicznymi Janusza Korczaka, takich jak:

a)     praca zespołowa,

b)     trening twórczego myślenia,

c)     warsztaty redakcyjne,

d)     prezentacja,

e)     debata,

f)       dyskusja

g)     prace plastyczne

4)      organizacja projekcji filmowych

5)      organizacja spotkań pozalekcyjnych

6)      współpraca z uczniami Szkoły Podstawowej

 

3. Uczestnicy

Uczestnikami Szkolnych Obchodów Roku Janusza Korczaka byli uczniowie Publicznego Gimnazjum w Poskwitowie. 

 

4. Prezentacja działań

Prezentacja efektów działań uczniów w ramach obchodów Roku Janusza Korczaka odbywała się cyklicznie w formie wystąpień na forum klasy, spotkań pozalekcyjnych, publikacji, fotorelacji.

Podsumowaniem działań gimnazjalistów było przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz organizacja uroczystej gali.

 


5. Etapy realizacji Szkolnych Obchodów Roku Janusza Korczaka

1)     poszukiwanie informacji

Pierwszym etapem działań gimnazjalistów było poszukiwanie informacji na temat sylwetki, poglądów, twórczości Janusza Korczaka w źródłach encyklopedycznych, elektronicznych, książkach, podręcznikach. Efektem pracy zespołów klasowych było:

a)     sporządzenie biogramu Janusza Korczaka,

b)     notatka informacyjna w zeszycie

c)     opracowanie mapy myśli: Co wiem o Januszu Korczaku

d)     przygotowanie gazetki klasowej( 2012: Rok Janusza Korczaka, Dziecko jest jak wiosna)

e)     organizacja spotkania międzyklasowego, na którym uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną „Janusz Korczak. Zostać przyjacielem małego człowieka” przygotowaną przez koordynatora Szkolnych Obchodów

2)     wokół idei korczakowskich

Kolejny etap działań gimnazjalistów to poznawanie idei oraz poglądów Janusza Korczaka. Efektem pracy zespołów klasowych było:

a)     zapoznanie z Uchwałą Sejmu RP z dnia 16 września 2011r w sprawie ustanowienia roku 2012 Rokiem Janusza Korczaka

b)     gromadzenie informacji na temat Orderu Uśmiechu jako realizacji jednego z podstawowych przesłań Janusza Korczaka

c)     organizacja zajęć lekcyjnych w pracowni informatycznej:

Ø      oglądanie archiwalnych zdjęć Janusza Korczaka na platformie internetowej,

Ø      korzystanie z oficjalnej strony internetowej Roku Janusza Korczaka „Nie ma dzieci- są ludzie”, 

Ø      zapoznanie uczniów z organizacją korczakowską: Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka

d)     analiza tekstów pedagogicznych Janusza Korczaka:

Ø      Apel Twojego dziecka”,

Ø      „Jak kochać dziecko” ( fragmenty: Dzieci i ryby głosu nie mają, Dziecko nie jest biletem loteryjnym, Ten pyłek ogarnie myślą wszystko)

Ø      na podstawie analizy tekstów Janusza Korczaka przygotowany został przez koordynatora Szkolnych Obchodów biuletyn Wokół myśli Janusza Korczaka

3)     wokół praw

Na godzinach wychowawczych uczniowie:

a)     analizowali dokumenty dotyczące praw dziecka:

Ø      Konwencja o Prawach Dziecka,

Ø      Deklaracja Praw Dziecka

b)     analizowali podstawowe dokumenty prawa wewnątrzszkolnego:

Ø      Prawa i obowiązki ucznia,

Ø      Regulamin Uczniowski

c)     dyskutowali na temat:

Ø  idei samorządu uczniowskiego

Ø  prawa ucznia do wyrażania własnych myśli

Ø  prawa ucznia do redagowania gazety szkolnej

4)     Korczak- literat

Na lekcjach języka polskiego uczniowie poznawali fragmenty utworów literackich Janusza Korczaka, takich jak: „Bankructwo małego Dżeka”, „Kiedy znów będę mały”, „Król Maciuś Pierwszy” . Efektem pracy zespołów klasowych była:

a)     analiza tekstu literackiego

b)     sporządzenie korczakowskich wizytówek zawierających fragmenty tekstów Janusza Korczaka wraz z komentarzem

5)     projekcje filmowe

Gimnazjaliści z klasy II oraz III uczestniczyli w projekcji filmu dokumentalnego „Janusz Korczak. Król dzieci”. Celem spotkania było przybliżenie sylwetki Starego Doktora oraz poznanie świadectwa ocalałych z Holocaustu wychowanków Domu Sierot.

Na Popołudniowych Warsztatach Filmowych uczniowie z klasy III oglądali film fabularny „Chłopiec w pasiastej piżamie”. Po projekcji filmu uczniowie dokonali jego analizy i interpretacji wg przygotowanych przez nauczyciela kart dydaktycznych oraz zapoznali się z ideą Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu.

6)     inspiracje

Na lekcjach języka polskiego uczniowie z klas II-III redagowali rozprawkę poświęconą tematyce dzieciństwa oraz dyskutowali na temat dziecięcych bohaterów lektur szkolnych. Efektem pracy zespołów klasowych było przygotowanie przez koordynatora biuletynu zawierającego prace gimnazjalistów: Rok Janusza Korczaka. W Krainie Pluszowego Misia.   

Klasa III wzięła udział w Wielkiej Akcji Czytelniczej, której celem było poznanie utworów literackich prezentujących dziecięcy punkt widzenia świata. Uczniowie odczytywali wybrane utwory literackie w kontekście głównych praw korczakowskiego dekalogu:

a)     prawo dziecka do bycia dzieckiem( Italo Calvino, Ścieżka pajęczych gniazd)

b)     prawo dziecka do akceptacji( Magda Papuzińska, Wszystko jest możliwe)

c)     prawo dziecka do miłości( Heidi Hassenmuller, Niemy śmiech)

7)     konkursy

W czasie trwania Szkolnych Obchodów Roku Janusza Korczaka uczniowie uczestniczyli w konkursach tematycznie związanych z sylwetką Bohatera Roku 2012:

a)     Konkurs „Czy znasz Order Uśmiechu?”, którego celem była popularyzacja wśród dzieci i młodzieży idei Orderu Uśmiechu

b)     Międzyszkolny Konkurs Literacki „O Pawie Pióro”, w którym wzięli udział członkowie Klubu Dziennikarskiego, przygotowując baśń terapeutyczną dla dzieci

c)     Ogólnopolski Konkurs Eseistyczny „Czy dzieci jak ryby głosu nie mają?”, którego celem było upowszechnianie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka

d)     Szkolny Konkurs Literacki „Opowiem ci moją historię…”, którego celem była twórcza refleksja na temat dziecięcego sposobu postrzegania rzeczywistości oraz praw rządzących światem dorosłych

8)     podsumowanie

Podsumowaniem Szkolnych Obchodów Roku Janusza Korczaka była uroczysta gala zorganizowana we współpracy z uczniami Szkoły Podstawowej w dniu obchodów Konwencji Praw Dziecka( 20 listopada 2012r.), na której ogłoszone zostały wyniki szkolnych konkursów korczakowskich oraz dokonano podsumowania działań gimnazjalistów.

Opracowanie: Urszula Wykurz