O tym, że uczniowie „coś tam czytają” nie mamy wątpliwości, ale żeby tak odwiedzali szkolną bibliotekę, to już problem. Wraz z panią Katarzyną Nogieć (opiekunem warsztatów dziennikarskich realizowanych w ramach projektu „Dobrze, Lepiej, Najlepiej – II etap”, a zarówno opiekunem szkolnej biblioteki) postanowiliśmy zająć się pobudzeniem do życia szkolnej biblioteki. Pierwszym etapem naszych działań było przystąpienie do ogólnopolskiej akcji – gry czytelniczej, organizowanej przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe i włączanie do zadań innych uczniów z naszej szkoły (o szczegółach pierwszego zadania na naszej stronie FB). Następnie zrealizowaliśmy w szkole akcję pod hasłem: „Jakie książki chcecie w szkolnej bibliotece?”, dzięki której powstała lista 35 książek, których pragną nasi szkolni czytelnicy. Gdy lista powstała szukaliśmy sposobu na wzbogacenie bibliotecznego księgozbioru. Powstał film „Nakręćmy się na czytanie”, który został wysłany na konkurs (o czym pisaliśmy wcześniej na stronie FB), ponadto powstało kilka listów oficjalnych skierowanych zarówno do Pani Dyrektor Anny Rerak, Pana Dyrektora Prowadzącego Michała Znamirowskiego i Prezesa Fundacji Sapere et Gaudere z prośbą o wsparcie. Jednak nieoczekiwanie z pomysłem wyszła klasa VI, a głównie koordynator inicjatywy Weronika Stąpała (zarówno uczestniczka naszych warsztatów). O to jej kilka słów o projekcie:
Dnia 15.01.2015 r. na języku polskim pani Kasia (nasza polonistka) powiedziała nam, że będziemy robić projekty w grupach, które mają za zadanie zachęcić do czytania. Zadania te mają być skierowane do uczniów naszej szkoły, do obojętnie której grupy wiekowej.
Projekt polegał na przygotowaniu scenariusza działań (plakat, prezentacja, regulamin), a należało go zrobić na 18.01.2015 r w 3-osobowych grupach. Wówczas, w środę na lekcję języka polskiego przybyło jury, by ocenić nasze propozycje zadań. W nagrodę najlepszy projekt miał zostać zrealizowany. Do jury należały: pani Katarzyna Nogieć, pani Karina Znamirowska oraz pani dyrektor Anna Rerak. Po prezentacji ostatniej grupy jury udało się na naradę, a po 10 minutach stwierdziło, że projekty są tak interesujące i każdy jest inny, więc wszystkie zostaną zrealizowane.
Pierwszym zrealizowanym projektem został projekt Weroniki Stąpały, Kacpra Burdy oraz Daniela Wykurza. Projekt ten odbył się na uroczystości ,,Cicha Noc'', a polegał na rozprowadzaniu, za symboliczną kwotę, własnoręcznie robionych przez uczniów naszych szkół zakładek do książek.. Zebrane pieniądze zostały przeznaczone na wzbogacenie księgozbioru biblioteki, a dokładnie na zakup książek z powstałej wcześniej listy.
Weronika Stąpała
Dzięki temu projektowi tuż po feriach w szkolnej bibliotece pojawią się nowe pozycje książkowe. Ale jak wiadomo to nie koniec niebawem czeka nas realizacja kolejnych projektów przedstawicieli Dziennikarzy Chochlikarzy we współpracy z klasą VI, a są to: konkurs czytelniczy dla klas I-III oraz szkolne obchody Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci, o szczegółach tych wydarzeń już niebawem. Uczniom klas IV-VI przypominamy, że tuż po feriach odbędzie się planowany konkurs czytelniczy „Z wizytą na Olimpie” zachęcamy do udziału. Pokażmy, że czytamy!
Dziennikarze Chochlikarze
W bieżącym roku szkolnym zarówno w szkole podstawowej jak i w gimnazjum kontynuowana jest realizacja dwóch projektów unijnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego tj. „DOBRZE – LEPIEJ – NAJLEPIEJ II ETAP” i „DOBRZE – LEPIEJ – NAJLEPIEJ III ETAP”.
Uczniowie mają możliwość uczestniczenia w wielu dodatkowych zajęciach rozwijających ich zainteresowania. W szkole podstawowej są to zajęcia dziennikarskie – „Kącik Malucha”, teatralne, komputerowe –„Komputer mój przyjaciel”, przyrodnicze – „Rok w ogrodach”, językowe – „Z angielskim na Ty”, plastyczne, muzyczne, taneczne, sportowe – „Wioślarstwo halowe”. W gimnazjum uczniowie rozwijają swoje uzdolnienia uczestnicząc w zajęciach dziennikarskich – „Głos Gimnazjalisty”, przyrodniczych – „Rok w ogrodach”, językowych – „Z angielskim na Ty”, komputerowych – „Komputer mój przyjaciel”, tanecznych, muzycznych oraz sportowych – „Wioślarstwo halowe”, wyjazdy na halę i na basen.
Dzięki pozyskaniu środków z Europejskiego Funduszu Społecznego uczniowie szkoły podstawowej uczestniczyli bezpłatnie w trzech obozach naukowo wypoczynkowych i poznali piękne regiony i historię naszego kraju. Uczniowie gimnazjum mieli możliwość uczestniczenia w dwóch obozach i dwóch wycieczkach do Krakowa oraz do Warszawy. W tym okresie pojadą również do Zamościa oraz do Wrocławia. Realizacja projektów daje uczniom również możliwość wyrównywania szans poprzez organizację zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z j. polskiego, matematyki, j. angielskiego, przedmiotów przyrodniczych oraz technologii informacyjno-komputerowych.
Dzięki uczestniczeniu w w/w zajęciach uczniowie mogą rozwijać i kształtować wiele kompetencji kluczowych, co jest jednym z głównych celów realizowanych projektów. Jest to ważne zadanie szkoły, gdyż przy opracowywaniu projektu nowej podstawy programowej ogłoszonej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół uwzględniono Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE). Kompetencje kluczowe są definiowane w tym dokumencie jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji.
W Ramach Odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:
1. Porozumiewanie się w języku ojczystym;
2. Porozumiewanie się w językach obcych;
3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
4. Kompetencje informatyczne;
5. Umiejętność uczenia się;
6. Kompetencje społeczne i obywatelskie;
7. Inicjatywność i przedsiębiorczość;
8. Świadomość i ekspresja kulturalna.
Uczestniczenie wszystkich uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej oraz I-III gimnazjum w bardzo bogatej ofercie zajęć przyczyni się z pewnością do rozwoju u naszych uczniów w/w kompetencji, które niewątpliwie pomogą im w osiąganiu sukcesów na kolejnych etapach kształcenia jak i w dorosłym życiu.
Anna Rerak
To już po raz dziesiąty w styczniową sobotę mieliśmy okazję uczestniczyć we wspólnym kolędowaniu. Śpiewanie kolęd to piękna tradycja związana z okresem Bożego Narodzenia. Bogactwo polskich kolęd, wśród których za najstarszą uważa się kolędę „Anioł pasterzom mówił” zachęca nas do kultywowania zwyczaju śpiewania tych pięknych pieśni. Taki właśnie cel przyświeca naszej uroczystości aby w nastroju jeszcze świątecznym, radosnym, spędzić wspólnie czas, obejrzeć tak dobrze nam znaną historię narodzenia Zbawiciela. Jednak za każdym razem przeżywaną przez każdego z nas w inny sposób. Także posłuchać i zaśpiewać razem piękne kolędy. Jest to ogromna wartość, którą my dorośli musimy przekazywać naszej młodzieży, aby i oni znali i doceniali piękno polskiej kultury, tradycji, zwyczajów, czy historii.
Uroczystość zgromadziła wiele osób. Miło było nam gościć Vice Przewodniczącego Rady Powiatu Pana Marka Piekarę, Vice Rektora WSD Franciszkanów Ojca Mariusza Kozioła, braci Rafała oraz Sylwestra, Księdza Prefekta Grzegorza Kozika, Radną Gminy i sołtysa wsi Poskwitów Panią Jolantę Zębalę, Prezesa KGW Panią Małgorzatę Mitkę, Prezesa OSP Pana Andrzeja Góralczyka, Przewodniczącego Rady Rodziców Pana Pawła Maciejasza, rodziców, przyjaciół szkół, darczyńców, mieszkańców.
W programie nie mogło zabraknąć przedstawienia Jasełek, kolędy i pastorałki śpiewały chóry Pierwiosnek, Primavera i Primavera Plus. Największą radość wzbudzili bracia franciszkanie, którzy swym występem udowodnili, że kolędy można nie tylko śpiewać ale także interpretować ruchem.
Myślimy, że Poskwitowskie kolędowanie dało wszystkim, którzy zechcieli przybyć do nas, wiele radosnych przeżyć, dużo dobrej energii, wzruszających chwil. Zapraszamy na kolejne kolędowanie już za rok.
Anna Rerak
Dnia 23.01.2015 na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie wolontariuszki pani Katarzyna Tochowicz-Forysiuk, Małgorzata Kubiak, Dorota Klimek, prowadzące zajęcia z terapii logopedycznej w Szkole Podstawowej i Publicznym Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie, otrzymały uroczyste podziękowania z rąk pani prof. Jagody Cieszyńskiej - psycholog, logopedy, znanej autorki metody krakowskiej, która objęła patronat honorowy nad wolontariatem zorganizowanym przez Fundację Sapere et Gaudere w roku szkolnym 2013/2014.
Warto przypomnieć, iż pani profesor pełniła również rolę konsultanta merytorycznego i metodycznego, a nad organizacją zajęć w szkole czuwała prezes fundacji Katarzyna Nogieć oraz pani dyrektor poskwitowskich szkół Anna Rerak. Opieką zostało objętych 25 uczniów z obu szkół. Na zorganizowanie wolontariatu zostały przeznaczone środki zgromadzone ze sprzedaży gadżetów promujących szkolne obchody 100-lecia szkoły tzn. został wyposażony „gabinet logopedyczny”, zakupione specjalne pomoce edukacyjne, dydaktyczne, plastyczne, oraz zwracany koszt dojazdu prowadzących zajęcia. Natomiast za prowadzenie zajęć Panie Wolontariuszki nie pobierały żadnego wynagrodzenia, za co jesteśmy im niezmiernie, ogromnie wdzięczni.
Z tego miejsca serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy wspierają działalność Fundacji Sapere et Gaudere, którzy nie przechodzili obojętnie obok stoiska fundacji na imprezach i uroczystościach szkolnych, bo to dzięki NIM pozyskuje ona środki, by tak prężnie działać dla dobra naszych Dzieci.
Prezes Fundacji Sapere et Gaudere
Katarzyna Nogieć
Tradycyjnie, jak co roku, 23 stycznia spotkaliśmy się wspólnie z naszymi kochanymi babciami i dziadkami aby uczcić ich wielkie święto: DZIEŃ BABCI I DZIADKA. Naszych szanownych gości ciepłymi słowami przywitała pani dyrektor Anna Rerak oraz złożyła gorące życzenia. Również głos zabrał pan Dyrektor Prowadzący Michał Znamirowski, który także obdarzył szczerymi życzeniami drogie babcie i drogich dziadków. Następnie dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniowie z klas I-III zaprezentowali przygotowaną część artystyczną. Były wiersze, które zawierały mnóstwo wzruszających życzeń, inscenizacje, tańce i piosenki. Dzieci z wielkim zaangażowaniem wcielały się w swoje role, aby jak najlepiej wypaść przed swoją kochaną babcią i najlepszym na świece dziadkiem. W ten sposób mogły okazać swoje uczucia jakimi ich darzą. Po występach, uczniowie wręczyli swoim najbliższym pięknie wykonane dyplomiki oraz słodkie niespodzianki. Dzieci czerpały ogromną radość z bycia razem, z tego, że mogły sprawić swoim dziadkom taką niespodziankę i tyle szczęścia. Nasi mili goście również nie kryli wzruszenia, przytulali i całowali swoje drogie małe pociechy. Widać było tą emocjonalną więź jaka ich łączy. Pięknym akcentem i podziękowaniami pani dyrektor zakończyła uroczystość.
Iwona Chwierut
SZKOŁA PODSTAWOWA
IM. ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU W POSKWITOWIE
LUTY | 13.02.2015 | - |
MARZEC | 13.03.2015 | - |
KWIECIEŃ | 10.04.2015 | 24.04.2015 |
MAJ | 08.05.2015 | 22.05.2015 |
CZERWIEC | 05.06.2015 | 19.06.2015 |
PUBLICZNE GIMNAZJUM
IM. ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU W POSKWITOWIE
PROJEKT „DOBRZE-LEPIEJ-NAJLEPIEJ-III ETAP”
STYCZEŃ | - | 30.01.2015 |
LUTY | 13.02.2015 | - |
MARZEC | 13.03.2015 | 27.03.2015 |
KWIECIEŃ | 17.04.2015 | - |
MAJ | 15.05.2015 | 29.05.2015 |
CZERWIEC | 12.06.2015 | 19.06.2015 |
Zapraszamy do zapoznania się z opracowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Harmonogramem wprowadzania bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych, przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego uczniom szkół podstawowych [pobierz] oraz z Harmonogramem wprowadzania dotacji na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych w szkole podstawowej od roku szkolnego 2014/2015 i w gimnazjum od roku szkolnego 2015/2016 [pobierz]