Nowa koncepcja systemu nadzoru pedagogicznego została zatwierdzona rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. ze zmianami z 10 maja 2013r. Ma ona na celu umożliwienie gromadzenia kompleksowych informacji na temat jakości pracy szkół i funkcjonowania systemu edukacyjnego. Projekt wdrażany jest dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, realizują go: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Era Ewaluacji.
Ewaluacja zewnętrzna polega na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat funkcjonowania szkoły w obszarach wyznaczonych przez wymagania państwa:
1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów.
2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
4. Uczniowie są aktywni.
5. Respektowane są normy społeczne.
6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
8. Promowana jest wartość edukacji.
9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki.
10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych.
12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.
Ewaluacja ma także na celu ustalenie poziomu spełniania przez szkołę wymagań zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji
Szkoła może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
● Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
● Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
● Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
● Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
● Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 22-09-2014 - 03-10-2014 przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji. Badaniem objęto 21 uczniów (ankieta i wywiad grupowy), 37 rodziców (ankieta i wywiad grupowy) i 15 nauczycieli (ankieta i wywiad grupowy).
Przeprowadzono wywiad indywidualny z dyrektorem placówki oraz osobą prowadzącą szkołę, wywiad grupowy z partnerami szkoły i z pracownikami niepedagogicznymi, a także obserwacje lekcji, placówki i analizę dokumentacji. Na podstawie zebranych danych został sporządzony raport, który obejmuje podstawowe obszary działania szkoły.
WNIOSKI
1. Nauczyciele wykorzystują wyniki analiz prowadzonych badań do doskonalenia własnej pracy.
2. W Szkole właściwie rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego ucznia i na tej podstawie organizuje potrzebne wsparcie.
3. Działania o charakterze nowatorskim pozwalają na właściwy rozwój uczniów.
4. Realizacja zalecanych warunków i sposobów wdrażania podstawy programowej oraz planowane na podstawie analizy efektywności pracy działania, pozwalają dzieciom przezwyciężać trudności.
5. Dobre relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej, troska o bezpieczeństwo i higieniczne warunki pobytu w Szkole, zapewniają dzieciom poczucie spokoju i emocjonalnej równowagi.
6. Wspólne z rodzicami planowanie działań wychowawczych i programu profilaktyki oraz analiza efektów sprzyjają rozwojowi uczniów.
7. Nauczyciele współpracują ze sobą w planowaniu i doskonaleniu własnej pracy oraz rozwiązywaniu problemów.
8. Współpraca Szkoły ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój.
9. Dyrektor skutecznie zarządza Szkołą
POZIOM SPEŁNIANIA WYMAGAŃ PAŃSTWA
1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów - B
2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się - A
3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej - B
4. Uczniowie są aktywni – B
5. Respektowane są normy społeczne - B
6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji – B
7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych – B
8. Promowana jest wartość edukacji - B
9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki - B
10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju – A
11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych - B
12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi - B
Pełna treść raportu znajduje się na stronie www.npseo.pl
Anna Rerak