7 lutego – w niedzielę poprzedzającą Środę Popielcową przed naszym kościołem wolontariusze SKC częstowali wiernych pączkami. Akcja ta była zorganizowana po raz szósty. Pączki zostały ufundowane przez naszego parafianina. Pyszne pączki niech nam osłodzą czas nadchodzącego postu.
R.J.
20.01.2016r uczniowie klas IV-V naszej szkoły uczestniczyli po raz kolejny w matematycz-nych warsztatach: ”Spotkanie z matematyką”, zorganizowanych przez Oddział Krakowski Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki oraz Wydział Matematyczno-Fizyczno-Techniczny Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jak zwyczajem organizatorów bywa, uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy, w których w miłej atmosferze zmagali się z matematycznym dominem, krzyżówką, orgiami, układankami z działaniami.
W drugiej części warsztatów uczniowie wysłuchali ciekawego wykładu dr Zbigniewa Po-wiązki pt. „Fraktale wokół nas”, w trakcie którego również rozwiązywali liczne łamigłówki, zagadki i odpowiadali na pytania.
Każdy z uczestników wrócił do domu z drobnymi upominkami ufundowanymi przez sponsorów.
Uczniowie w tym dniu mogli się poczuć jak prawdziwi studenci uniwersytetu Pedagogiczne-go w Krakowie, gdzie mogli wykazać się nie tylko wiedzą, ale przede wszystkim pomysłowo-ścią i inteligencją. Zwiedzili uczelnię, m.in. wydział matematyki oraz stołówkę, gdzie nabrali siły przed warsztatami.
Czas spędzony na UP dostarczył młodym studentom wielu ciekawych wrażeń, pokazał, że nawet w czasie ferii można w atrakcyjny sposób rozwijać swoje zdolności matematyczne.
Mam nadzieję, że ten dzień na długo pozostanie w pamięci uczniów.
AW
4 lutego w tłusty czwartek wolontariusze SKC sprzedawali w naszej szkole pączki, włączając się już po raz trzeci do ogólnopolskiej akcji „Wyślij pączka do Afryki” organizowanej przez Fundację Kapucyni i Misje. Akcję tę zapoczątkował br. Benedykt Pączka – kapucyn przebywający na misji w Republice Środkowoafrykańskiej. Środki pozyskane w tej akcji zostaną przekazane na projekty realizowane w RŚA i Czadzie: dożywianie głodnych dzieci, ich edukację oraz wsparcie tamtejszych wspólnot.
W naszej szkole wolontariusze sprzedali 250 pączków, a uzyskany dochód przekazali na konto Fundacji Kapucyni i Misje.
„Kup pączka afrykańskiego, zamiast brzucha urośnie Ci serce”
R.J.
Śpiewanie kolęd, wystawianie Jasełek i wiele innych obrzędów związanych z Bożym Narodzeniem to piękne polskie tradycje, które powinniśmy kultywować. Taki też cel przyświeca naszej uroczystości. To już po raz XI zorganizowaliśmy „Poskwitowskie Kolędowanie – Cichą Noc”, które zgromadziło wielu gości i widzów oraz miało międzynarodowy charakter za sprawą gości z Afryki i z Ukrainy. Było nam niezmiernie miło, że mogliśmy wspólnie śpiewać kolędy, oglądać występy naszych uczniów. Swą obecnością zaszczycili nas Pan Józef Lassota Poseł na Sejm RP, Pani Tamila Szutak Konsul Generalnego Konsulatu Ukrainy w Krakowie, Pan Marek Piekara Vice-Przewodniczący Rady Powiatu Krakowskiego, Pani Sylwia Odrzywałek Wizytator Kuratorium w Krakowie, Ojciec Mariusz Kozioł - Vice-Rektor WSD Franciszkanów w Krakowie, Ojciec Piotr Dąbek Franciszkanin, Bracia franciszkanie z Ugandy brat Stevenson Lumbuye i brat Francis Musaanya, Ksiądz Proboszcz Ryszard Suchanowski, Ksiądz Dominik Koston, Siostra Alicja i Pani Ewa Wojciechowicz z hospicjum w Miechowie, Pani Jolanta Zębala Radna Gminy Iwanowice i sołtys wsi Poskwitów Nowy, Pan Andrzej Góralczyk Prezes OSP w Poskwitowie, Pani Dr Joanna Pawlik, przyjaciele i darczyńcy naszych szkół, rodzice, emerytowani nauczyciele, mieszkańcy.
W programie mogliśmy obejrzeć występ najmłodszych uczniów, którzy należą do chóru Pierwiosnek prowadzonego przez panią Monikę Trzeciakiewicz. Dzieci wykonały utwory z ogromnym zaangażowaniem i żywiołowo, za co zostały nagrodzone gromkimi brawami.
Nie mniejsze brawa otrzymali uczniowie po prezentacji Jasełek przygotowanych przez panią Renatę Jagiełkę przy współpracy chóru Primavera pod opieką pani Urszuli Kubik.
Usłyszeliśmy również piękne utwory o tematyce świątecznej w wykonaniu chóru Primavera Plus z towarzyszeniem gitarzysty Jakuba Chwastka. Primavera Plus to absolwentki naszej szkoły, które uwielbiają, potrafią śpiewać i bardzo chętnie to czynią. Są to: Urszula Kubik, Natalia Murawska, Justyna Musiałek, Justyna Piekara, Katarzyna Piekara, Dominika Mucha.
Na zakończenie uroczystości wystąpił z recitalem Pan Włodzimierz Mazoń i Przyjaciele - Renata Jaśkowska i Łukasz Polus.
Ojciec Piotr zachęcił nas do wspólnego śpiewu, a bracia Stevenson i Francis z Ugandy nauczyli wszystkich pieśni w języku luanda, co było dużym wyzwaniem ale poradziliśmy sobie bardzo dobrze.
Pani Konsul Tamila Szutak wyraziła podziw dla pięknych występów, pogratulowała wspaniałej pracy szkoły, złożyła wszystkim życzenia noworoczne, wyraziła nadzieję na dalszą współpracę pomiędzy szkołą w Poskwitowie i szkołami na Ukrainie.
Pani Wizytator MKO Sylwia Odrzywałek również pogratulowała wspaniale przygotowanej uroczystości, przekazała w imieniu swoim oraz Małopolskiego Kuratora Oświaty Pana Aleksandra Palczewskiego podziękowania za zaproszenie oraz życzyła pomyślności w realizacji tak wartościowych przedsięwzięć.
Uroczystość w ocenie uczestników była bardzo piękna, dostarczyła zebranym wielu radosnych i wzruszających przeżyć.
Za pomoc w przygotowaniu imprezy przekazujemy serdeczne podziękowania Księdzu Dominikowi Kostonowi, panu Maciejowi Jagiełce. Straży Pożarnej i Kołu Gospodyń Wiejskich dziękujemy za udostępnienie budynku remizy.
Anna Rerak
W dniu 9 grudnia reprezentacja naszej szkoły uczestniczyła w uroczystej gali podsumowującej Konkurs literacko-plastyczny „MAŁOPOLSKA W LITERATURZE, LITERATURA W MAŁOPOLSCE”. Adresatami konkursu byli uczniowie małopolskich szkół na wszystkich poziomach kształcenia. Uroczystość miała miejsce w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Wśród laureatów konkursu znalazło się troje naszych uczniów.
Najmłodsi uczestnicy wykonywali prace plastyczne inspirowane dorobkiem literackim twórców piszących o Małopolsce oraz autorów wywodzących się z naszego regionu. Na konkurs wpłynęło 130 prac z 31 szkół. Wśród laureatów znalazła się Kinga Chwastek, podopieczna pani Joanny Kowalskiej, uczennica klasy III, która zdobyła wyróżnienie.
Uczniowie klas IV-VI zmagali się z tą samą tematyką, ale ich zadaniem było napisanie bajki lub opowiadania. W tej kategorii wpłynęło 67 prac z 26 szkół. Jury przyznało 12 nagród i 8 wyróżnień. Wśród osób wyróżnionych znalazły się dwie uczennice klasy VI – Patrycja Burda oraz Aleksandra Graca, które swoje prace pisały pod okiem pani Katarzyny Nogieć.
Gratulujemy naszym laureatkom i paniom opiekunkom, życzymy dalszych sukcesów!
Redakcja
W dniu 15 stycznia odbyła się uroczysta gala podsumowująca projekt „Złoty, jesienny liść”. Projekt był realizowany od 26 października do 14 grudnia, jego autorką była pani Katarzyna Nogieć – wychowawczyni klasy V.
Projekt oprócz tego, że miał charakter projektu międzyprzedmiotowego, czyli działania odbywały się na różnych przedmiotach, przybrał również formę projektu międzynarodowego.
Sam pomysł współpracy klas V w Polsce i Ukrainie zrodził się z inicjatywy Pani Swietłany A. Korżyk - Kierownika Rejonowej Pracowni Metodycznej, a także nauczyciela przyrody w klasach piątych Liceum Ogólnokształcącego I-III stopnia" Latyczowskiego Dydaktyczno-Wychowawczego Centrum Nr 1. W ramach wspólnych działań uczniowie zajęli się ekologią, rozważali korzyści, skutki pozytywne i negatywne płynące ze spadających liści.
Cele główne projektu to: umiejętne dzielenie się własną wiedzą, doświadczeniem i osiągnięciami, utrwalenie wiadomości z zakresu przyrody, kształtowanie postawy ekologicznej, wykazanie się pomysłowością, trening twórczości, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie, aktywne uczestnictwo, podejmowanie różnorodnych zadań, kształcenie właściwych zachowań społecznych – promowanie zasad fair play, integrowanie zespołu klasowego. Cele szczegółowe, czyli co potrafi uczeń po realizacji projektu: korzysta z różnych źródeł informacji, zbiera, dokumentuje i prezentuje zdobyte informacje, planuje i wykonuje zadania indywidualnie i zespołowo, rozwija umiejętności czytelnicze, językowe, plastyczne, muzyczne, taneczne, informatyczne, tworzy inspirując się literaturą, malarstwem, muzyką, czyli przede wszystkim poszerza wiedzę i zdobyte umiejętności. W trakcie realizacji przedsięwzięcia uczniowie pracowali zarówno w grupach, w poszczególnych zespołach, gdzie mieli przydzielone odpowiednie funkcje jak i indywidualnie. Korzystali z różnych pomocy dydaktycznych. Cały projekt był podzielony na trzy etapy, które miały odpowiednie nazwy: poznajemy, tworzymy, prezentujemy. Działania powstałe w ramach realizacji projektu:
- spacer po okolicy, obserwacja przyrody,
- gazetka klasowa,
- prace plastyczne - portrety,
- badanie ankietowe,
- konkurs recytatorski „Polska złota jesień”,
- zajęcia klas IV i V „Jak nie kochać jesieni”,
- Listnik poskwitowski,
- tomik poezji „Jesienne inspiracje”
- dziennik projektu,
- układ taneczny „Wędrówki liścia z wiatrem”,
- prezentacja multimedialna,
- rozprawa sądowa „Spadające liście szkoda czy korzyść?”,
- gazetka – wydanie specjalne „Dziennikarzy Chochlikarzy”.
Realizacja tego zadania była wspaniałym doświadczeniem, sprawiła uczniom wiele radości i satysfakcji. Bardzo dziękuje wszystkim, którzy mieli swój nieoceniony wkład w naszych działaniach.
K.N.
Złoty jesienny liść - prezentacja
Najważniejsze zmiany dotyczą:
1. obowiązku szkolnego od siódmego roku życia,
2. prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej od szóstego roku życia,
3. obowiązku przedszkolnego dla dziecka 6–letniego,
4. prawa dziecka w wieku od 3 do 5 roku życia do korzystania z wychowania przedszkolnego,
5. wzmocnienia roli kuratora oświaty.
OBOWIĄZEK SZKOLNY DLA DZIECI 7–LETNICH I PRAWO DO EDUKACJI SZKOLNEJ DLA 6-LATKÓW
Zgodnie z ustawą, od roku szkolnego 2016/2017 obowiązkiem szkolnym będą objęte dzieci od 7 roku życia. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole. Jeśli dziecko 6–letnie nie uczęszczało do przedszkola, rodzice również będą mogli zapisać je do pierwszej klasy. W takim przypadku niezbędna jednak będzie opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
PONOWNE ZAPISANIE DZIECKA DO KLASY I LUB II
Rodzice, których dzieci poszły do szkoły jako sześciolatki i natrafiły na problemy adaptacyjne i trudności w szkole, wnosili o wprowadzenie rozwiązań, które złagodziłyby proces wcześniejszego objęcia ich dzieci obowiązkiem szkolnym. Dlatego wprowadzono w ustawie przepisy przejściowe odnoszące się do roku szkolnego 2015/2016 oraz 2016/2017.
– Dzieci urodzone w 2009 r., które są już w szkole w roku szkolnym 2015/2016, będą mogły na wniosek rodziców – kontynuować naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2016/2017. Rodzic musi złożyć stosowny wniosek do dyrektora szkoły do 31 marca 2016 r. Dziecko nie będzie podlegało klasyfikacji rocznej, a tym samym promowaniu do klasy drugiej; jeżeli rodzice zdecydują, że ich dziecko będzie kontynuować naukę w klasie pierwszej w szkole, do której uczęszcza, wobec tego dziecka nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
– Dzieci urodzone w I połowie 2008 r., które w roku szkolnym 2015/2016 chodzą do klasy II szkoły podstawowej, na wniosek rodziców, złożony do 31 marca 2016 r., będą mogły – w roku szkolnym 2016/2017 kontynuować naukę w klasie II.
UCZNIOWIE ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Dzieciom, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego będzie można odroczyć obowiązek szkolny, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W tym przypadku dziecko będzie kontynuowało przygotowanie przedszkolne.
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
Od 1 września 2016 r. obowiązkiem przedszkolnym będą objęte dzieci 6-letnie. Natomiast wszystkie dzieci 4- i 5-letnie mają mieć zapewnione miejsce realizacji wychowania przedszkolnego, a od 1 września 2017 r., także dzieci 3-letnie.
Zgodnie z ustawą, przekształcenie oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w przedszkola zostanie przesunięte z 1 września 2016 r. na 1 września 2019 r. Umożliwi to organom prowadzącym lepsze przygotowanie się do przekształcenia oddziałów przedszkolnych w przedszkola. Decyzje dotyczące ewentualnej likwidacji oddziałów przedszkolnych będą mogły być poprzedzone wnikliwą analizą potrzeb w zakresie wychowania przedszkolnego, uwzględniającą tendencje demograficzne po wdrożeniu wprowadzanych rozwiązań prorodzinnych.
WYBÓR KURATORA OŚWIATY
Kurator oświaty będzie powoływany i odwoływany przez ministra edukacji w drodze konkursu ogłoszonego przez wojewodę. Na wniosek kuratora oświaty i po zasięgnięciu opinii wojewody, minister edukacji będzie powoływał i odwoływał wicekuratorów oświaty.
WZMOCNIENIE ROLI KURATORA OŚWIATY
Przywrócona została kontrola kuratorów oświaty nad działaniami samorządów w kształtowaniu sieci szkół i przedszkoli. Ustalenie przez radę gminy sieci publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego będzie możliwe po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Także decyzja o likwidacji lub przekształceniu przedszkola, szkoły lub placówki prowadzonej przez samorząd będzie zależała od uzyskania pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje