„DOBRZE – LEPIEJ – NAJLEPIEJ- III ETAP”

„DOBRZE – LEPIEJ- NAJLEPIEJ – II ETAP”

 

Od stycznia 2013 r. Publiczne Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu  realizuje projekt POKL 09.01.02- 12 – 044/12  współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Szkoła Podstawowa również jest beneficjentem projektu unijnego i od kwietnia 2013 r. realizuje projekt POKL 09.01.02-12-043/12.

Celem głównym obu projektów jest zwiększenie dostępności do szerszej i atrakcyjniejszej oferty edukacyjnej wyrównującej dysproporcje u uczniów gimnazjum i szkoły podstawowej. Jest to możliwe poprzez wzrost efektywności i jakości procesu edukacyjnego, dzięki zorganizowaniu dodatkowych zajęć pozalekcyjnych rozwijających, dydaktyczno – wyrównawczych,  wycieczek, obozów naukowo – wypoczynkowych oraz wzbogacenie bazy dydaktycznej szkół. Uczniowie uczestnicząc w oferowanych formach wsparcia w obu projektach podnoszą kompetencje kluczowe m. in.  w zakresie porozumiewania się w języku polskim i obcym, umiejętności informatyczne, społeczne, naukowo techniczne, inicjatywność oraz przedsiębiorczość.  W ramach projektów został zatrudniony psycholog szkolny oraz doradca zawodowy.

Zajęcia realizowane przez trenerów uwzględniają nowatorskie metody i formy pracy, pozwalające na indywidualizację procesu nauczania, wykraczające poza podstawę programową.

Uczniowie  gimnazjum mają możliwość rozwijania pasji i zainteresowań uczestnicząc w warsztatach dziennikarskich, przyrodniczych, komputerowych, językowych, tanecznych, muzycznych, sportowych, w wyjazdach na halę sportową oraz basen.

Uzupełniają  braki w wiedzy i  w umiejętnościach  uczestnicząc w zajęciach wyrównawczych  zj. polskiego,  j. angielskiego, matematyki, informatyki oraz w zajęciach interdyscyplinarnych.

Dla uczniów szkoły podstawowej  również zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia pozalekcyjne m. in. warsztaty teatralne,  dziennikarskie, przyrodnicze, komputerowe, językowe, taneczne, muzyczne , plastyczne, oraz sportowe.

Uczestnicząc w zajęciach „Wyrównujemy w górę” uczniowie doskonalą

i wyrównują braki  z j. polskiego, j. angielskiego oraz matematyki.

 

Dzięki pozyskanym funduszom  uczniowie gimnazjum mieli możliwość uczestniczyć w ciekawej i bardzo bogatej w cele poznawcze dwudniowej wycieczce do Krakowa. W programie zalazło się m. in. zwiedzanie Wawelu, Ogrodu Botanicznego, Kopca Kościuszki oraz rejs statkiem po Wiśle.

Uczniowie szkoły podstawowej z kolei w sierpniu mogli pojechać na tygodniowy obóz naukowo wypoczynkowy do Kotliny Kłodzkiej. Poznali m. in. piękno i przyrodę  Gór Stołowych, Skalanego Miasta Czechach, historię Kłodzka i Dusznik Zdroju.

Projekty w znaczący sposób przyczyniły się również do wzbogacenia bazy dydaktycznej szkół  m. in o laptopy, organy, tablicę interaktywną, ergometry do zajęć wioślarstwa halowego, aparaty fotograficzne, dyktafony, słowniki, płyty, wieżę hi-fi, wizualizer, projektor.

Uczniowie uczestniczący  zarówno w zajęciach rozwijających jak i wyrównawczych podkreślają, iż dają im one możliwość zdobywania cennych umiejętności m. in. uczenia się,  samorealizacji, organizacji czasu wolnego, autoprezentacji, motywacji do pokonywania trudności oraz możliwość osiągania sukcesów  w różnych dziedzinach. Przyczyniają się do integracji w grupie rówieśniczej i rozwijania talentów.

 

Pozyskanie funduszy unijnych przez szkoły jest dla wszystkich nauczycieli, uczniów oraz rodziców ogromnym osiągnięciem.  Daje szanse na rozwój placówki i jej uczniów. Pozwala zindywidualizować i uatrakcyjnić proces edukacyjny.

Poszerzenie oferty zajęć o formy wsparcia realizowane w ramach projektów oraz wzbogacenie bazy dydaktycznej  pozwala na osiąganie  przez szkołę podstawową jak

i gimnazjum wielu ważnych celów i realizację  zadań jakie obecnie  stawiane są przed szkołami przez Ministerstwo Oświaty ale także przez  szybko zmieniającą  się rzeczywistość.

 

                                                                                                                                  Anna Rerak