Uczniowie naszego gimnazjum biorą udział w programie edukacyjnym „Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju" Program jest integracyjną częścią wieloletniego projektu cyklicznego Oblicza dialogu prowadzonego przez Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie.
Program adresowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych i pomyślany jako cykliczne, wieloletnie działanie edukacyjno – wychowawcze. Realizacja programu ma przyczynić się do pobudzania inicjatyw wychowawczych w szkołach, promowania wśród młodzieży wartości uniwersalnych, a także umożliwiać upowszechnianie dobrych praktyk wypracowanych przez uczestników projektu.
Najważniejszymi założeniami edukacyjnym projektu są:
- promocja wśród ludzi młodych działań i postaw otwartych na inne kultury i religie, zwalczających stereotypy, skierowanych na poznawanie i współistnienie w imię tolerancji i poszanowania ludzkiej godności,
- podkreślanie wspólnych płaszczyzn religijnych i kulturowych, takich jak: budownictwo sakralne, paralela obrazu stwórcy w różnych religiach, poszukiwanie absolutu, celebracja świąt w różnych kulturach i religiach,
- poznawanie podobieństw i różnic w porównywalnych obszarach kulturowych i religijnych jako droga do akceptacji odmienności.
Zgodnie z regulaminem programu uczniowie naszego gimnazjum zrealizują wiele ciekawych zadań i przedsięwzięć dotyczących tematu „Celebracja świąt w różnych kulturach i religiach” jest to:
- poszukiwanie i gromadzenie wiadomości, materiałów, opracowań dotyczących tematu głównego;
- stworzenie i systematyczne prowadzenie strony internetowej;
- udział w przynajmniej dwóch przedsięwzięciach organizowanych przez podmiot zewnętrzny (wystawa, konferencja, warsztaty, projekty multimedialne, spektakle, pokazy);
- organizację na terenie własnej placówki oświatowej przynajmniej dwóch przedsięwzięć związanych z tematyką wielokulturowości;
Koordynatorem programu jest pani Renata Jagiełka, nauczyciele współodpowiedzialni za realizację projektu to pani Urszula Wykurz i pani Karina Znamirowska.
Informacje o wypełnianiu kolejnych zadań zamieszczane są na specjalnie utworzonej na potrzeby programu stronie internetowej http://poskwitow.obliczadialogu.pl/
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do odwiedzania strony i zapoznawania się z zamieszczanymi tam ciekawymi materiałami.
Anna Rerak
31 marca wolontariusze Szkolnego Koła Caritas wspólnie z Chórem Primavera przedstawili przygotowane Misterium Paschalne. Aktorzy wcielając się w postacie Maryi, Marii Magdaleny, Apostołów opowiedzieli historię Męki Pańskiej widzianą ich oczami. Całość uzupełniona była pieśniami wielkopostnymi. Było to niewątpliwie dobre przygotowanie do wydarzeń Wielkiego Tygodnia i Świąt Wielkanocy. Na zakończenie wszystkim obecnym życzenia świąteczne złożyli: p.dyr. Anna Rerak, p.dyr. Michał Znamirowski.
R.J.
Przed Świętami Wielkanocnymi w Niedzielę Palmową wolontariusze SKC zorganizowali słodki kiermasz świąteczny. Własnoręcznie upieczone babki, babeczki sprzedawali przy Kościele. Uzyskany dochód przeznaczyli na pomoc dzieciom z Hospicjum Domowego w Krakowie odpowiadając w ten sposób na apel fundacji Alma Spei.
Dziękujemy wszystkim za wsparcie nas w tej akcji.
R.J.
27 marca uczniowie z klas IV-VI szkoły podstawowej uczestniczyli w wycieczce do Krakowa podczas, której wzięli udział w programie ,,Wawel - Zacznij przygodę z historią”. Z inicjatywy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zamek Królewski na Wawelu przygotował tematyczne, bezpłatne wizyty, które mają na celu pogłębianie wiedzy dotyczącej ojczystej przeszłości. Uczniowie naszej szkoły zwiedzili wraz z przewodnikami ekspozycje muzealne poświęcone osobie króla Jana III Sobieskiego i Sztuce Wschodu. Wizyta pomogła młodzieży poznać dokonani króla oraz jego czasy. W trakcie zwiedzania panie przewodniczki omówiły tło historyczne, pamiątki królewskie i dzieła sztuki upamiętniające jego najważniejsze dokonania. Wzbogaceni o nową wiedzę na temat czasów panowania Jana III Sobieskiego udaliśmy się traktem królewskim na krakowski rynek. Po drobnym poczęstunku uczniowie zwiedzili jeszcze ekspozycje przygotowaną w Muzeum Bursztynu. Zachwyt wzbudziły w nas przepiękne okazy bałtyckich i kanadyjskich bursztynów oraz drogocenne przedmioty z nich wykonane.
Wizyta na Zamku Królewskim pogłębiła naszą wiedzę o znaczące dokonania króla Jana III Sobieskiego, a przepiękne bursztyny poprzez niezwykłe kształty i kolory utwierdziły nas w przekonaniu, że stanowią nasz drogocenny skarb.
Marzena Ciszewska
Nasi uczniowie, jak co roku, wzięli udział w konkursie na palmę Wielkanocną, organizowanym już po raz dziewiąty przez Gimnazjum im. Jana Pawła II w Iwanowicach. Miło nam donieść, że palmy dwóch naszych uczennic zyskały aprobatę jury konkursu: palma Ewy Jagiełki zdobyła trzecie miejsce, zaś palma Ewy Małek – wyróżnienie. Laureatkom serdecznie gratulujemy!
K.Z.
20 marca wolontariusze SKC (Natalia Cichy, Ewa Jagiełka, Ewelina Burda, Ewa Małek) pod opieką pań z Parafialnego Koła Caritas (p. Henryki Oleksy i p. Zofii Wiśnickiej) uczestniczyli w zbiórce żywności w supermarkecie Simply organizowanej przez Bank Żywności w Krakowie. Dzięki temu mogli pozyskać produkty do paczek świątecznych dla rodzin potrzebujących.
Świąteczna Zbiórka Żywności to projekt realizowany przez Bank Żywności. Celem akcji jest zebranie jak największej ilości żywności, która zostaje przekazana osobom zagrożonym niedożywieniem. Dodatkowym elementem projektu jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem ubóstwa i niedożywienia w Polsce.
R.J.
„Pomóżmy maluchom, by miały sucho”
SKC już po raz drugi włączyło się do akcji wielkanocnej „Pampers na zajączka”. W ten sposób wolontariusze odpowiedzieli na apel Fundacji Alma Spei i w naszej szkole zorganizowali zbiórkę pampersów, chusteczek, mydełek, szamponów i innych środków czystości dla małych podopiecznych Hospicjum Domowego. Hospicyjny zajączek będzie je wręczał wraz z życzeniami świątecznymi.
Dziękujemy wszystkim za wsparcie nas w tej akcji.
R.J.
„Otóż Wierzbna, otóż Kwietna zakwitła nam niedziela...
Do świątyni gronem wszystkim idą młodzi, idą starzy
Różdżkę wierzby z młodym listkiem niosą święcić do ołtarzy”.
Zwyczaje związane z obchodem świąt Wielkiej Nocy rozpoczynają się od Palmowej Niedzieli. Dawniej, nosiła ona jeszcze nazwy „Wierzbna” lub „Kwietna”. Wszyscy czterej Ewangeliści opisują wjazd Chrystusa do Jerozolimy na 5 dni przed ukrzyżowaniem, ale tylko jeden – św. Jan- wspomina, że zgromadzony lud wita Go gałązkami palmowymi: „ Nabrali gałązek palmowych i wyszli naprzeciwko Niemu i wołali : Hosanna” To zdanie dało początek, nazwie - Niedziela Palmowa.
Poświęcone w kościele palmy zanosimy do domów, aby chroniły nas przed chorobami i zapewniały dobre plony. Palmy do poświęcenia zazwyczaj kupujemy, ale można je również wykonać samemu. Taką możliwość mieliśmy w naszej szkole, gdy 14 marca uczestniczyliśmy w warsztatach robienia palm. Pani Monika Rerak – prowadząca warsztaty opowiedziała i pokazała nam jak należy wykonywać palmy. Najpierw nauczyliśmy się robić piękne kwiaty z bibuły, a potem według własnych pomysłów stworzyliśmy piękne palmy, które poświęcimy w Kościele.
Serdecznie dziękujemy pani Monice za tak ciekawe warsztaty.
Ewa Jagiełka, Natalia Cichy
9 marca uczniowie klas IV-VI uczestniczyli w wycieczce do Krakowa. Pierwszym punktem programu była Biblioteka Jagiellońska. Choć dla wielu osób nie brzmiało to zachęcająco, wszyscy opuścili to miejsce pełni zachwytu. Warto tu podkreślić, iż do tego niezwykłego miejsca nie jest tak łatwo się dostać, a tym bardziej dzieciom czy młodzieży szkolnej – za umożliwienie zwiedzania, jesteśmy ogromnie wdzięczni pracownikom biblioteki. Samo zwiedzanie, bardziej przybrało formę „podglądnięcia pracy” tego miejsca. Byliśmy w podziemnych magazynach, czytelniach, w pomieszczeniu ze starymi katalogami, w miejscu wpisywania nowych pozycji, punkcie naprawiania książek, czyli wszędzie tam gdzie wejść nie wolno! Nawet sami mieliśmy możliwość wcielić się w pracowników magazynu i poszukiwać pozycji zamówionych do czytelni – i to dopiero była zabawa!
Wizyta w tej bibliotece to wartościowe i dość niezwykłe przeżycie, wiele osób powtarzało, że chciało by jeszcze do Jagiellonki wrócić. Drugim punktem wycieczki była Multimedialna Lekcja Filmowa w Kinie Kijów, podczas której wraz z prowadzącą została przeanalizowana idea bohaterstwa. Prześledzono jak zmieniała się wizja bohatera, jako wzorca do naśladowania, od starożytności do czasów współczesnych, a wszystko było poparte fragmentami filmów. Na zakończenie uczniowie obejrzeli pełen magii film „Tajemnica Rajskiego Wzgórza”.
K.N.