Klasa I gimnazjum
Kolejne projekcje filmów już za nami! W listopadzie 2010 r. Klub Młodego Filmowca zorganizował pokaz filmu ,,W imię honoru”, który porusza problem nie przestrzegania praw kobiet w krajach Europy i Świata. Uczniowie klasy I gimnazjum mieli szanse zobaczyć jak ograniczone prawa posiadają Kurdyjki w rejonie północnego Iraku, których los całkowicie zależy od mężczyzn w danej rodzinie tj. od ojców, mężów a nawet ich braci. Dla większości Kurdyjek małżeństwo daje szansę na trochę wolności i szacunek społeczny. Innym może jednak przynieść izolację, okrucieństwo, a nawet śmierć. Po projekcji filmu uczniowie zrozumieli jak istotne jest dążenie do respektowania praw kobiet w muzułmańskim Kurdystanie i na Świecie w ogóle. Poznali biografię aktywistek działających na rzecz praw kobiet w krajach, w których te prawa są najczęściej łamane oraz różnorodność sytuacji, w jakich znajdują się kobiety w krajach rozwijających się. Dowidzieli się również jak same zainteresowane tą sprawą kobiety starają się zmienić swoją sytuacje. W celu poparcia i promowania działań liderek z krajów Południa uczniowie napisali ciekawe artykuły prasowe związane z wybraną aktywistką działającą na rzecz praw kobiet na Świecie. Najbardziej interesujący artykuł autorstwa Kingi Jagiełki z klasy I gimnazjum zamieszczamy poniżej i polecamy waszej uwadze.
,,Kobiety – płeć piękna, która potrafi walczyć o swoje prawa….”
W ramach projektu ,,Patrz i zmieniaj” rozmawialiśmy ostatnio na temat sytuacji kobiet na świecie. Po projekcji filmu dokumentalnego ,,W imię honoru” dowiedzieliśmy się, że niestety nie wszystkie kobiety na świecie są dobrze traktowane, a ich prawa często nie są przestrzegane. Kobiety padają ofiarą przemocy, są zastraszane i bite. Dlatego bardzo ważne jest działanie organizacji międzynarodowych i aktywistek na rzecz praw kobiet na świecie. Jedną z takich działaczek jest Shirin Ebadi (ur. 1947 r.), prawniczka irańska, która była pierwszą kobietą – sędzią w Iranie. Był to ogromny przełom, ale zakazano jej wykonywać tego zawodu. Została wówczas adwokatem i obrońcą działaczy opozycji w Iranie. Aresztowano ją i pozbawiono wolności na trzy lata jednak jej wysiłek nie poszedł na marne. Dzięki niej, sytuacja wielu kobiet uległa poprawie. Za swoją działalność otrzymała wiele nagród, a najważniejszą z nich jest Pokojowa Nagroda Nobla, którą otrzymała w 2003 r. Shirin Ebadi jest również autorką książek takich jak ,, Historia i dokumentacja praw człowieka w Iranie” oraz napisanej we współpracy z Azadeh Moaveni ,,Broniłam ofiar. Pamiętnik z Iranu”.
https://poskwitow.edu.pl/patrzizmieniaj?print=1&tmpl=component#sigProGalleriac6a501aa27
Obecnie jest nieoficjalnym rzecznikiem praw kobiet w Iranie i założycielką Towarzystwa Obrony Praw Dzieci w kraju. Głosi, że choć ludzie mają różne kultury i języki świata, to jednak są wartości, które nas wszystkich łączą. Taką wartością jest prawda.
W związku z obchodami 1 grudnia Światowego Dnia AIDS Klub Młodego Filmowca zorganizował projekcje filmu ,,Kryzys pod kontrolą HIV/AIDS”. Walka z AIDS jest jednym z Milenijnych Celów Rozwoju przyjętych przez ONZ. Twórcy filmu pokazują dwa bardzo różne kraje Ukrainę i Zambię, których populacja dotknięta jest tą chorobą, korzenie epidemii i sposoby jej powstrzymywania. Przedstawiona w filmie walka ze światową epidemią HIV/AIDS na przykładzie Ukrainy i Zambii zainspirowała uczniów klasy I gimnazjum do podjęcia akcji informacyjnej mającej na celu przekazanie podstawowej wiedzy na temat HIV i AIDS oraz metod prewencji. Poniżej zamieszczamy zdjęcia plakatów, które w tym celu przygotowali uczniowie.
Początki
W bieżącym roku szkolnym klasa I gimnazjum przystąpiła do projektu edukacyjnego ,,Patrz i zmieniaj” prowadzonego przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ramach projektu uczniowie założyli szkolny Klub Młodego Filmowca, który ma na celu zorganizowanie cyklu spotkań filmowych wykorzystujących filmy dokumentalne przedstawiające najważniejsze zagadnienia współczesnego świata (prawa człowieka, nierówności społeczne, demokracja, handel międzynarodowy). Ponadto uczniowie uczestniczą w zajęciach edukacyjnych ukazujących, w jaki sposób wybory Polaków wpływają na życie ludzi w innych regionach świata. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie PATRZĄ (oglądają filmy) i ZMIENIAJĄ (podejmują własne działania). Małe formy aktywności uczniów polegać będą na zdobywaniu informacji i dzieleniu się nimi z rodziną i rówieśnikami, działaniach rzeczniczych (pisanie listów, petycji itp.) oraz bezpośrednim zaangażowaniu w pracę organizacji , pomoc potrzebującym.
https://poskwitow.edu.pl/patrzizmieniaj?print=1&tmpl=component#sigProGalleriaa431d53327
Pierwsze działanie uczniów skoncentrowane jest wokół zagadnienia tolerancji, ponieważ 16 listopada obchodzimy Światowy Dzień Tolerancji. Po projekcji filmu dokumentalnego: ,,Most nad Wadi”, przedstawiającego konflikt izraelsko-palestyński, uczniowie postanowili zaapelować do Ministra Obrony Narodowej o zaniechanie zakupu broni przez Wojsko Polskie z Izraela. Polska importując sprzęt wojskowy produkowany w Izraelu wspiera przemysł zbrojeniowy tego kraju. W sposób pośredni korzysta na tym armia izraelska, krytykowana przez wielu za łamanie praw Palestyńczyków.
Niniejszy list stanowi apel uczniów klasy I gimnazjum i przedstawia ich stanowisko w wyżej przedstawionej sprawie. Zachęcamy również Państwa do zapoznania się z listem i przemyślenia sprawy zakupu broni przez Wojsko Polskie z Izraela.
Poskwitów, dnia 23. 11. 2010 r.
Uczniowie klasy I Publicznego Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu
w Poskwitowie
Ministerstwo Obrony Narodowej
Al. Niepodległości, 00-911 Warszawa
Szanowny Panie Ministrze
My, niżej podpisani uczniowie klasy I Publicznego Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie, chcielibyśmy wyrazić głęboki sprzeciw wobec zakupów broni z Izraela przez Wojsko Polskie. Analizując dane na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych dowiedzieliśmy się , że w ubiegłym roku Polska zakupiła bomby, granaty, miny i pociski z Izraela o łącznej wartości 15,12 mln EUR, a także czołgi i pojazdy bombowe za 7,15 mln EUR, przez co nasz kraj przyczynia się do rozwoju izraelskiego przemysłu zbrojeniowego.
Takie postępowanie nie przyczynia się do zakończenia okupacji izraelskiej i nagminnego łamania prawa międzynarodowego. Tylko w okresie od 2008-2009 zginęło co najmniej 1350 osób, a ponad 5000 było rannych. Ciągle giną niewinni ludzie w tym cywile, kobiety i dzieci. Z raportu opublikowanego przez Radę Praw Człowieka ONZ wynika, że Izrael dopuścił się ataku na statki konwoju humanitarnego Flotylli Wolności. Dokonując brutalnego ataku na konwój humanitarny państwo to po raz kolejny złamało międzynarodowe prawa, w tym międzynarodowe prawo humanitarne oraz prawa człowieka.
Pozwolimy sobie zatem zadać pytanie: czy to wszystko ma sens ? Te ciągłe wojny przynoszą śmierć tysięcy niewinnych ludzi ! Polska kupując broń od Izraela, wspiera kraj, który łamie prawa człowieka i przyczynia się tym samym do śmierci niewinnych ludzi. Nie podoba nam się taki stan rzeczy. Każdy człowiek ma prawo żyć w pokoju, ma prawo do wolności i miłości. Nie można dopuści by Palestyńczycy zamieszkujący Okręg Gazy i Zachodni Brzeg Jordanu mieli tak ciężkie warunki życia i ciągle obawiali się, że gdzieś czyha na nich śmierć
Uważamy, że Polska, której historia wypełniona jest wieloma wojnami, cierpieniem i innymi trudnymi doświadczeniami powinna dożyć do rozwiązania sporu między Izraelem, a Palestyną. Wsparcie przemysłu zbrojeniowego rządu , który stosuje agresję i przemoc na pewno do tego nie doprowadzi. Apelujemy o zaniechanie importu broni z Izraela. Mamy głęboką nadzieję, że Polska wycofa się z działań, które niosą ze sobą krzywdę i cierpienie innych ludzi.
Z poważaniem uczniowie klasy I:
Izabela Burda, Mikołaj Dratwiński, Magdalena Dulewicz,
Paulina Herian, Kinga Jagiełka,
Anna Jasiówka, Wojciech Kowalski, Bartosz Musiałek,
Agnieszka Salawa, Magdalena Słota,
Helena Stocka, Magdalena Świątkowska,
Natalia Toporek, Przemysław Warchala,
Justyna Wieczorek, Dariusz Ziarko