Mało kto wie, że 19 października obchodzimy Dzień Ratownika, tego dnia uczniowie klasy III przystąpili do „egzaminu” z pierwszej pomocy o tytuł „Jestem Młodym Ratownikiem”. Był to etap podsumowujący cały szereg zajęć przeprowadzonych przy realizacji programu „Ratujemy i uczymy ratować”.

Uczniowie uczestniczyli w szeregu zajęć teoretycznych, podczas których pracowali z podręcznikiem „Mój podręcznik do nauki pierwszej pomocy – Ratujemy i uczymy ratować”. Zapoznali się z nową terminologią oraz ze schematem reagowania, udzielania pierwszej pomocy,  przypomnieli sobie podstawowe telefony alarmowe.


Uczestniczyli w zajęciach praktycznych prowadzonych przez panią Joannę Kowalską, gdzie w praktyce wykorzystywali nabyte wiadomości w improwizowanych scenkach takich jak: rozmowa z dyspozytorem, reakcja w trudnych sytuacjach, sprawdzanie przytomności, sprawdzenie oddechu. Kolejnym etapem zajęć praktycznych była nauka układania poszkodowanych w pozycji bocznej ustalonej, przewracania z pozycji brzusznej na plecy oraz wykonywanie oddechów ratowniczych. Każdy z uczniów miał możliwość przećwiczenia danego zadania praktycznego pod okiem prowadzącego i wychowawcy.

19 października rano uczniowie przystąpili do egzaminu pisemnego składającego się z krótkiego testu kontrolującego nabyte wiadomości. Następnie wykazywali się w zadaniach praktycznych, gdzie losowali scenki do improwizacji. Całość umiejętności uczniów kontrolowało jury w składzie: pani Joanna Kowalska, ks. Dominik Koston, pani Iwona Chwierut, przydzielając punkty w skali 0-3.

Na wynik egzaminu brane były oceny zarówno z części teoretycznej jak i praktycznej, nie było w klasie uczniów, którzy by nie zdali. Egzamin z największą liczbą punktów zakończyła Ewa Małek. Na zakończenie egzaminu uczniom wręczono specjalnie przygotowane plakietki „Jestem Młodym Ratownikiem” zaprojektowane przez panią Karinę Znamirowską, wykonane dzięki uprzejmości ks. Dominika Kostona, oraz imienne certyfikaty zdania egzaminu. Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy by nigdy nie miały miejsca sytuacje, by musieli wykorzystywać tę swoją wiedzę i umiejętności.

Katarzyna Nogieć